Máme ambici skutečně vytvořit dobré podmínky pro život a podnikání ve městě a přesvědčit o tom občany města i lidi odjinud.

Ing. Jan Wolf, primátor

Novinky

Martina a Jaroslav Kožušníkovi: Pozitivní myšlení, odvahu a trpělivost

Martina a Jaroslav Kožušníkovi: Pozitivní myšlení, odvahu a trpělivost

17.02.2021

Jaroslav Kožušník vede známý kadeřnický salon JM Studio v centru Karviné. Jeho žena Martina tady provozuje Fitness Orlando a Fitness Food menu. Oba energičtí manželé jsou za dlouhá léta společného života a podnikání natolik myšlenkově propojení, že mohou dokončovat věty jeden za druhého. S oběma rodilými Karviňáky a patrioty jsme si povídali o životě a podnikání ve městě.

Váš podnikatelský příběh v Karviné se píše už 17 let. Jak se to stalo, že tady společně podnikáte?

Jaroslav: Vrátili jsme se v roce 2004 z Německa, koupili starý domeček v Zámecké ulici, ten jsme zrekonstruovali a otevřeli v něm kadeřnictví, solárium, masáže a kosmetiku. Po nějakých letech jsme se vcelku odvážně rozhodli koupit starý dům na náměstí, který je kulturní památkou, a postupně jej zrekonstruovali do dnešní podoby.

Martina: Právě v něm provozujeme kadeřnictví, solárium a fitness centrum s pěti sály a mnoha druhy cvičení, vše pod jednou střechou. Máme rádi výzvy, takže jsme rádi, že se nám to skutečně povedlo. Jde o naši srdeční záležitost, ten dům a karvinské náměstí milujeme.

Jaké momenty, které nejvíc ovlivnily váš život a podnikání, by se v těch uplynulých letech daly najít?

Jaroslav: Největší rozhodnutí bylo asi právě to v roce 2004, kdy jsem si řekli, že v Karviné chceme společně podnikat a založit rodinu. Oba jsme si přáli vychovávat naše děti tady a vydělané peníze investovat do rozjezdu podnikání. Následoval návrat z Německa zpátky domů. Obojí se splnilo. Máme dvě šikovné děti a v Karviné se nám daří.

Martina: Když se ohlédnu zpátky, je to o radosti i hrdosti na to, co se nám povedlo. Začínali jsme od nuly, dnes máme věřím že stálou a širokou klientelu. Lidé do fitness centra i kadeřnictví chodí denně a jsou spokojení. Je to hezké a jsme za to vděční, když se zákazníci vrací, a navíc přivedou své kamarády. Díky těm referencím se nám myslím podařilo vybudovat dobré jméno. To je v podnikání moc důležité a je to i ta nejlepší reklama. Samozřejmě vděčíme i lidem v našem týmu, kde panuje rodinná přátelská atmosféra.

V čem vidíte příležitosti pro Karvinou a její další rozvoj?

Jaroslav: Lidem, především té mladší a střední generaci, chybí v Karviné krásné a kvalitní bydlení. Myslím tím opravdu moderní, vkusné, luxusní byty, komplexně designové řešené, nová zástavba. V tom vidím určitě příležitost. Mělo by se tady začít stavět, poptávka by byla velká, což často slyšíme od svých zákazníků. Nestačí jen renovovat byty ve staré zástavbě, kde vcházíte škaredým vchodem, i když do pěkného bytu. V Karviné jsou teď v podstatě dvě možnosti. Buď žijete v paneláku, nebo ve vlastním domě. Chybí větší nabídka dalších možnosti mezi tím. Když se například rekonstruovaly byty ve Vodárenské věži, byly hned pryč, přesně tohle lidi chtějí, něco nového a zajímavého. A další mezerou na trhu jsou startovací byty pro mladé lidi, o ty by byl také zájem.

Martina: V Karviné je opravdu spoustakrásných míst a příležitostí, co dělat, stačí je jen chtít vidět a trochu změnit pohled na město. Některá místa by se určitě dala víc rozvíjet…

Máte na mysli nějaká konkrétní?

Martina: Například Karvinské moře je perfektní, jen tam zatím chybí nabídka občerstvení. Na vodní ploše by se daly provozovat vodní sporty, třeba vodní lyžování. Umím si představit i vytvoření zázemí pro letní stanování a kempování. V parku Boženy Němcové by se naopak mohl atraktivně zrekonstruovat altán, bylo by to pěkné místo pro svatební obřady a oslavy.

Jaroslav: Lidé se rádi baví a schází, bylo by fajn oživit myšlenku na návrat vánočního kluziště na náměstí. To přece bylo super, zabruslit si, dát si svařák, horkou bramboru, v kouzelné atmosféře krásné vánoční výzdoby. Další příležitostí k rozvoji je Prior, estetizace jeho vzhledu a práce s ním. Z úplně jiného soudku je zapracování na prestiži a dobrém jméně univerzity, která je dnes spíše považována za „záchrannou síť“, když se na jinou vysokou školu studenti nedostanou. To je velká škoda.

Co Vám v Karviné chybí z malých a běžných věcí nebo radostí?

Jaroslav: Chybí tady hodně běžných věcí, obecně se to dá asi shrnout jako větší pestrost a rozmanitost nabídky. Myslím tím například obchod s kvalitní pánskou módou pro muže, kteří se rádi stylově oblékají, nebo stylová móda pro náctileté, aby se nemuselo pro nákup oblečení pro děti vyjíždět do okolních měst. Chybí tady kvalitní speciální obchod pro cyklistiku nebo obchody typu OBI a podobně.

Martina: V myšlení lidí existuje obava, že v Karviné není dostatečná kupní síla, a proto se raději do podnikání spoustu lidí neodváží ani jít. Takže možná chybí hlavně pozitivní myšlení, odvaha a trpělivost. Je třeba vydržet, překonat těžké začátky. Nebát se nabízet pestrost služeb pro všechny cílové zákazníky, muže, ženy, děti, v různém věku a s různými zájmy.

Sami jste před několika lety organizovali zábavnou akci pro lidi u Karvinského moře. Je to podle Vás cesta, jak podobným způsobem oživovat dění ve městě?

Martina: Ano, bylo to z čistého nadšení a na akci tehdy přišlo asi čtyři sta lidí. Podobných akcí, které mi trochu chybí, by tady mohlo být víc. Třeba soutěž o nejkrásnější vánoční výzdobu, podnikatelské plesy nebo soutěž podnikatel roku. Bylo to motivující, tmelící. Bylo vidět, že se všichni o něco snažíme a všem nám záleží na tom, aby se ve městě dobře žilo. Přesto je v Karviné několik perfektních akcí, třeba rozsvícení vánočního stromu, Dny Karviné nebo sportovní akce, jako mistrovství republiky v badmintonu. Obdivujeme každého, kdo něco ze své vůle pro Karvinou dělá a snaží se pozitivně myslet. Je třeba s chutí a odvahou vymýšlet nové, a taky se v těch aktivitách vzájemně podporovat.

Jaroslav: Stmelovat lidi a propojovat síly je fajn. Dokážu si představit, že by se mohl v létě pořádat piknik se soutěžní přehlídkou všech karvinských restaurací a cukráren, kde by mohl každý předvést svůj sortiment, co dobrého umí nabídnout. Takový vyhlášený karvinský piknik s food festivalem, v krásných kulisách zámku, aby i lidé z okolí viděli, co město může nabídnout.

Na dobrém jméně Karviné vám záleží. Jak si město představujete za 10 let?

Jaroslav: Přeji si, aby se pozitivně zlepšilo vnímání města. Aby lidé říkali: Ty jsi z Karviné, jo, tak tam je to hezké…! Taky, aby Karviňáci vydrželi v úsilí a nepřestávali doufat, že se z Karviné stane klenot mezi okolními městy. Jednou to bude takové místo, odkud nebudou mít potřebu vyjíždět a stěhovat se.

Martina: Když se zamyslím, do budoucna si Karvinou představuji jako vyhlášené lázeňské město. V centru bude množství krásných různorodých obchůdků, příjemných kavárniček, lidé se budou procházet v parku. Budou tady jezdit lidi z celé republiky. Naše lázně mají co nabídnout, máme jedny z nejlepších pohybových lázní. Když jsou tady ochotni letět mnoho hodin Arabové, proč by neměli jezdit lidé z celého Česka?

Jaroslav: I proto je potřeba co nejdříve dopravně propojit lázně s centrem, ideálně nějakým ekologickým atraktivním vozítkem, aby si lázeňští hosté přijeli na náměstí, nakoupili v rozmanitých obchůdcích, dali si kávičku, prošli se parkem na Lodičky, aby měli možnost poznat město v celé jeho kráse a možnostech.

Dalila Rakošanová

Kontakty

Martina Šrámková

Magistrát města Karviné

vedoucí odboru školství a rozvoje

martina.sramkova@karvina.cz +420 596 387 434

Lukáš Hudeček

Magistrát města Karviné

tiskový mluvčí

lukas.hudecek@karvina.cz +420 596 387 631

Michal Sobek

BeePartner

marketing

sobek@beepartner.cz +420 725 743 531

Dalila Rakošanová

RPiC-ViP

poradenství a vzdělávání

rakosanova@rpic-vip.cz +420 604 687 275
logo facebook

Magistrát města Karviné | Fryštátská 72/1 | 733 24 Karviná